Tuesday, March 1, 2011

lelaki tua dan kain pelekat nye...

janggut yg pnjang dan rambut yg pnjang...
dengan penambah bau yg tidak mnyenangkan..
*bukan gmbar sbenar!!!
*hanye gambaran!!



iisshhh...
org giler doe... aduh!! rokok stanby.... *slah sorang bdak yg tgah lpak kt kdai mkan brkata...
nsib baek die ddok kt situ.. *smbil mata mnunjuk ke arah meja si gler itu...
mcam mne die bole jdi mcam ni eak.. dngan rmbut pnjang keaadan kusut masai.. *sperti gmbar di atas
haaa.. biase org mcam ni trlebih blaja kot... *aku brsuare...
done2 je ko ni... *bdak tadi

slepas bberapa mnit brtengkar....
tiba2 dtg la si giler itu ke meja kami...


bole tk mntak winston sebatang... *si giler brsuare
tanpa brlengah aku mghulurkan sbatang rokok...
krana tidak puas hati dgn mmbe aku tadi.. aku brtanye kpd si gler itu...
wahai org tua.... bole saya tau bgaimana bole jadi mcam ni.??

apabila si gler itu mndgr soalan tdi... die syap sketika.. *smbil mte mmndang ke langit yg pnuh bntang..
wahai ank muda dlam dunia ni "apa yg di cari sukar nak di miliki dan yg tk di cari senang di dapati"

haaaa..??? *satu meja jdi bengong dgr si gler tu berpribahase

ye ank muda... aku susah utk brsyukur smasa aku muda dlu...
aku rse tdak ckup apa yg aku miliki dlu... aku slalu mngejar duniawi brbanding printah allah....
dulu,,bgi ku kekayaan tu mnyenangkan dan skrang ketidakwarasan mnjadi kegembiraan dlam hdup ku...

lpas je dgr.. bru la aku pham pe mksud pribahse org tua ni....


didik la hati kamu sbelum kamu didik diri kamu wahai ank muda...
*brsuare lgi si gler itu...

ape mksud kau whai org tua.. *aku plak yg bengong

jngan la kau mngejar kekayaan krana itu duniawi smue...*si gler mnjawab
kejar la dan lakukan segala perintah allah dahulu...
igt perintah allah...


hahahahhahahahahha...!! *mmbe ku ktawe..
apelah org giler ni... dala giler!! sndiri tk btol nk btol kan org...
woi!! hormat la sikit.. *sentap ku
org tua ni....!! *smbil mnunjukkan ke arah si gler tu..


tiba2 kami pusing si gler tu da hlang...

mne die..!! ni smua ko pnye psal..! ko tgok ko da buat pe..!!!
*aku brsuare dlam keadaan mrah...

kepala hotak ko aku pnye pasal!!! ko tau tak dompet aku da hilang!!!
*mmbe aku lgi mrah..
tk guna pnye org gler..!!


haaaaa.. nilah crite due org budak dan si giler...
situasi-----> kedai makan kak mas *bkan real name...
moral of the stories :
1. jgn mudah percaya pada orang yg tdak kenal..

2.  apbila ade org giler dtg pada korang... simpan la bnde brharge
     yg ko smpan rokok buat pe...

3.  sila bersopan santun dan jgn skali2 mghina org tua....

4.  btol pe yg si giler tu ckp..
    "apa yg di cari sukar miliki dan yg tk di cari mmg snang di miliki"
     da rezeki dpan mate aku sapu jela... kan da hlang dompet...
                                      
5.  igt kejar dan lakukan perintah allah tau....


k la ni je yg aku mmpu mncarut dalam blog...
assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment