Monday, March 21, 2011

telur ku pecah!!!

perrrgghh!!!
tk mcam tpranjat plak an...


tgh lpak2 mnum teh kt dapur...
tiba...........

tteeeppooomm!!!
mak oi!!
wa bukak je tgok da pecah kan....
tk sakit plak hati.....
(jangan negative thinking)



cerita nye mcam ni...
weh botak jaga air kat mesin basuh tu.!! *kwan aku pekik...
air mesin basuh tu da la mcam air kencing klau die trun.. *air kencing lgi laju..
smbil mnunggu tu tgok plak telur kt rak ade byak lgi...
eh ni klau rebus ni ok gak... *keningkening

lpas tu aku tarik la sbiji... nk amek periuk mlas...

kerja senang amek mgkuk isi air msuk dlam micro wave.. *biase la hidup bujang mmg mcam ni...
tgn pn gatal tekan button 5mnit...
(sekrang tinggal menunggu...)


mlas nk mnunggu air dan telur aku msak,,, aku pn mnum la teh...
tk lama kemudian... HHa..




bbooOOmmMMM!!!
wooooo!!! tpranjat aku...


tgok dari luar kt dlam micro tdi da brasap...
igtkan micro tu yg mletop..
aku bkak je jap lagi...



mmAAAkkK!!!

telur aku pecah la dok... *mulut terbukak
mmbe aku ni tgh mkan maggi berlari trus ke dapur... *dgn mggi trgntung kt bibir


asal!!! *mmbe aku..
telur aku pecah doh!!!
yg mmbe aku si mirul ni tgh talifon awek die... dgr je aku jerit...
menggelupor die brlari ke dapur... time tu hp die da trbang da...
mne telur ko yg pecah tu..!! *si mirul


ni haaa!! *aku tnjuk..
laaa telur ni.. aku igt telur nk pkai lama!!! *double meaning plak..
mmg kecoh la time tu...

lpas tu.. dgn air dlam msin bsuh da mlimpah..
trus aku ttup pastu aku kemas telur aku yg pecah tadi...

---------> hidup jgn jadi pmalas
---------> jgn ambil jln mudah

Wednesday, March 16, 2011

kisah si jahil dan bayang nya...

di dunia yang penuh kenikmatan syaitan...
melihat perkara yang berdosa...
di dunia yang penuh dengan dosa....
perempuan menjadi taruhan...
duit menjadi mainan...
air kencing syaitan menjadi minuman..
berjudi menjadi pegangan....

tuhan di lupakan...
dunia yang di kejar kan...
akhirat dan amalan di tinggalkan...
harta benda menjadi keutamaan...
kini jalan yang lurus di benkok kan...

clubbing menjadi hiburan....
lagu yang menghayalkan menjadi hafazan...
dadah menjadi santapan...

sehingga la suatu hari...
sedang beliau berjalan dalam keadaan terhuyung-hayang dan dalam keadaan mabuk...

tiba2 di bawah lampu...

si hitam-->  bagaimana kehidupan mu hari ini..??
si jahil  -->  semua nye berjalan lancar....... hahahahahaaaa
si hitam-->  berjalan lancar..?? bagus... kau telah ke tepikan urusan akhirat....
si jahil  -->  eh.. ape yang kau mengarut ni..??
si hitam-->  hahahaa... mengarut..?? kau tahu dunia telah akhir zaman wahai JAHIL!!!
                  kau kembali lah ke jalan ALLAH!!!
si jahil  --> siapa kau ingin mengajar ku....??? layak kah kau mengajarku...???
si hitam--> aku..?? aku amat penting dalam hidup mu... 
                  jika kau tidak mencari cahaya dalam hidup mu...
                  maka hilang lah aku... jangan sampai kegelapan meliputi diri mu JAHIL!!! 
                  kau tdak takut pada pembalasan ALLAH..??
                  kejar lah nikmat akhirat bukan nikmat duniawi yang di ingin kan...
si jahil  --> kemana mata mu..?? kemana pergi nya pancar indera mu..?? 
                  mengapa kau tidak berbaju..???
                  mengapa diri mu hitam..???
si hitam--> aku memang di takdirkan begini wahai JAHIL... 
                  kau hilang maka hilang la diri ku...
                  tolong lah kembali ke jalan yang lurus... selamat tinggal...
si jahil  --> tunggu!!! 


sekarang....
dunia penuh dengan kenikmatan yang berlainan..
duit menjadi simpanan...
air kencing syaitan di tinggalkan...
berjudi di lupakan...
dadah telah di pupuskan...
nikmat akhirat di kejarkan...
al-qur'an menjadi hafazan...
ilmu islam menjadi pengajaran...
masjid menjadi tempat tumpuan...
ALLAH menjadi ingatan...
pahala menjadi keutamaan...

Terima Kasih Wahai Bayang......








Tuesday, March 15, 2011

still breathing~~~


jikalau..???
andai kata..???


hidup ku bagai kan lukisan...
hidup dengan sehelai kertas...
dalam satu keadaan dan situasi...
bumi tidak lagi berputar pada orbit nya...
masa juga turut terhenti.....
satu perasaan dalam sehelai kertas....






situasi dalam keadaan gembira...
jikalau..???
andai kata..???

hidup ku bagaikan lukisan... 
tanpa erti penat dan sengsara...
tidak mempunyai banyak perasaan...
akan aku bunuh orang yang jahat.. 
dan mereka hanya senyum dan ketawa....
bunuh la... kita ditakdir kan begini...
lalu mereka bersuara....







situasi dalam keadaan sayang...
jikalau.???
andai kata..???

hidup ku bagaikan lukisan....
akan aku layangkan pensel dan melukis seorang perempuan...
dengan rambut yg terurai kemas dan wajah yang sempurna...
hanya mempunyai satu perasaan...
lalu bersantai di depan pantai yang tenang....
berkata lah satu 'perasaan membuat kan hubungan kita kekal...'
 maka tersenyum dan ketawa la mereka sekali lagi...
 jaga dan sayangi lah.. kita di takdirkan begini...
 lalu mereka bersuara lagi....







situasi dalam keadaan sedih...
jikalau..??
andai kata..??


hidup ku bagaikan lukisan....
akan ku jaga hati perempuan tadi....
tidak pernah jemu...
tidak akan ku bunuh orang yang jahat..
mereka mempunyai keluarga...
tanpa mengeluarkan kata2 AH!! kepada orang tua...
jangan!!! kami tak mampu lagi mengeluarkan air mata..!!
lalu mereka berteriak...







situasi di dunia yang nyata...
jikalau..??
andai kata..??
persoalan itu telah terjawab....


tidak!!!
kami enggan hidup begini lagi...!!!
kami enggan hidup di sehelai kertas!!!
kami ingin juga merasai sedih apabila kamu membunuh orang...!!!
kami juga ingin merasai suka dalam kepenatan....!!!
kami tidak mampu mengeluarkan air mata....!!
kami tidak mampu hidup dalam sehelai kertas....
kami ingin merasai hidup di dunia nyata...
di sana kami akan merasai segala keadaan dalam satu masa....
 jadi tolong la padam kan kami dan tarik la kami keluar....
 kami perlukan kebebasan!!!
 tolong!!

Monday, March 7, 2011

tetamu tidak di undang....

kesengsaraan yang terbaik kerana cinta....




wahai cinta....
knapa kau hadir dlam hdup lelaki dlu..??
knape kau yg lelaki cri dlu..???
knapa kau slalu skit kan hati lelaki..???

wahai cinta...
knape kau slalu maen kan perasaan lelaki...??
katakan wahai cinta,...
knape mesti lelaki yg mnjadi tetamu kau...??


wahai cinta...
yaaa.. lelaki memang kuat,, 
tapi kau tidak tahu lelaki akan mngalah kerana kau...!
lelaki mudah terpedaya dengan kau..


wahai cinta...
sungguh banyak permainan kau...
mengapa mesti lelaki jadi peserta kau....??
sungguh kejam permainan kau...


wahai cinta....
banyak hadiah yg kau tawarkan.....
tapi mengapa mesti kesengsaraan.....
kau memang bijak.....

Thursday, March 3, 2011

eh kain ko koyak la.....!!

klau ptg je msti nmpak mak2 brsidai depan pntu....
mengata org...???? *mengumpat
tu perkara biase da skrang... 
klau dosa tu nmpak aku igt dorang pnye dosa da satu lori la...
mmg da jdi satu hobi la....
bosan2 la kate kan...

tersebut la kisah di satu masa....
mase-----> pagi
tempat----> pasar...

haaa... IKAN,IKAN!!!!!!
murah je kak...
beli ikan prcuma plastik...
hahahahaa.. *abg psar brgurau...

si nab ni mse tu tgh belek ikan kembung....
ai nab!! tkkan belek je..??
beli la... *suara mnyelit...

nab--- eh ima... da lme ke smpai...??
ima--- ade la dua jam... besarnye ikan ko nk beli..??
nab--- nme pn ikan kembung ima... mstilah bsar... *soalan bodoh
ima--- haaa... kte org alang2 da jmpe ni baek crite... kang trlanggar batu hbis lupe...
nab--- ala biase la ima skrang semut da bersepah2... kdg2 smpai trminum... *kena lgi..
ima--- ai ko mlampau2 plak... kang ikan kembung ni scare tiba2 msuk mlut kang... 
           *ayt panas
nab--- amboi!! da tk bole brgurau.... haaaa pe die crite yg gempak sgt tu..?? 
           ce cite,ce cite.. *mcam pnah dgr dialog ni..
ima--- ko ade dgr crite tk psal ank si jah tu dri mlut ke mlut org kg..?? *dtg watak baru
nab--- haaa.. tula ko.. jmpe aku mngate org... klau nk mngate org je jmpe aku...
           knape dgn ank si jah tu... *sifat ingin tahu
ima--- haaa.. ko tau tk ank si jah kena tangkap halwat semalam....
nab--- yeke..?? *smbil istighfar... iiishh tula bdak2 skrang ni.. klau nk brpacaran crik la tmpat yg trang... 
           *lagu ana rafali
ima--- aku dgr dorang dorang nk kena kawin... aku tgok si jah tu bkan maen hangin lagi dgn ank die...
nab--- syukur alhamdulillah... *muka lega
ima--- eh knape ko brsyukur plak..?? 
nab--- ko ni bodoh la.. klau die kawin dpt mkan nasi myak... aku pn bkan nye slalu msak... 
ima--- nasik myak kpale hotak ko!!! kawin free tk kan nk buat mjlis...
nab--- gurau je... aku pn ade jgak dgr crite die... aku ade crite lgi gempak dan bole menggegarkan...
ima--- haaa yeke..?? crite pe.?? *muke teruja.. 
nab--- smue mat gian kt kg kite da kne tgkap... rmai jgak la...
ima--- alah... ko ni da mcam AADK je... wat pe nk sibuk psal mat gian ni.... bek crite psal kburukkan org...
nab--- haaaa.. tula ko... ni ko tgok surat khabar metro... *dtg dri mne srt khabar ni..
ima--- alaaa.. sini la... *sambil mnyelak srt kabar..
nab--- bang bgi ikan kembung ni ea... ptong 14....
abg pasar--- ok kak!!! ni die kak....
nab--- ok trimas.... k la ima aku balik dlu la... jgn lupe jahit kain ko tu... *smbil jlan melenggang..
ima--- tk guna pnye ank... aku bgi mkan rpenye ni krje ko..!!!ko bole hsap dadah plak....
           ptot la ko kluar slalu blik pagi ea... nnti ko.... * brjalan dgn tgan trbukak smbil mlipat lengan bju nye...



haaaa... 
ni la org... 
--------padahal diri sendiri tukang jahit tapi kain sendiri koyak bukan nye nak jahit...
--------jgn la mngata org klau sndri tu tk btul...
--------klau nk mngata tu agk2 la tk kan kt psar pn jadi... pe plak kate abg psar tu...

abg pasar--- pdan muka mk cik tu.. dtg bkn nye nk beli ikan.. tau nk brgosip je... kan da trkena...

yang maha esa sentiasa berada dengan hamba-NYA

akal yg blom matang...
dan tdak mmpu buat kputusan...




mse tu aku umur 10 tahun...
mmg biase la tiap2 ptg msti main dgn jiran2 kan.. *bahu terangkat
tpi aku pelik mse ptg tu knape tk de sorang bdak pn yg maen...
dorang da kena mrah ke sbab mncing kt parit smalam...
tk kan la tk bole kluar trus...

smpai aku bosan ddok sorang kt taman...
lpas je bberapa mnit...
aku nmpak ade rama2 bhai...
terbang mlayang plak tu... *macam bru kena black label
lpas tu aku kejar...
smpai dlam hutan blkang umah si mak bedah.... *mak bedah mne ntah
smbil aku leka kejar rama2 tadi tu tiba2 aku tgok keliling aku.. *mne rmah mak bedah
dgn hutan tebal gler mcam ni...
mcam mne aku nk blik...???
sribu prtnyaan dlam fkiran aku mse aku sesat...


aku buntu ni tk tau nk buat pe...
last2 aku tk blengah trus aku jerit...
mAAAAKKKkkk!!!!!!!!!!!! tlong adk...!!! *tidak trkira aku jerit
mk mcam mne adk nk blik.....??
tk kan adk mati kt sini mak..??
aku mnangis mse tu.... *biase la bdak2..


aku da tk bole pkir aku trus lari crik jlan kluar.. *rmah mak bedah
mne ni??? mcam mne bole tk de... hri da nk mlam...!!
aku pnat brlari aku trus crik tmpat ddok... *btg klape
mcam mne ni..??
da pkol 6.45 ni.. *smbil tgok jam nangis2..
lpas je bbrapa mnit aku brenti mnangis....


smpai aku trdgar bunyi azan berkumandang....
da pkol 7 lbih ke..? *soal hati smbil tgok jam
apbila dgr je azan aku mnjawab laungan azan tu...
stelah hbis azan...~~~


whai ank kecil...
mngapa engkau brada di sini..??
apakah mak kau tdak rsau..??
*seorang tua yg brsuara di blakangku 
*brpkaian jubah putih..


wwooo!!!! *mmg trpranjat aku mse tu...
eh dari mne dtg ni.. 
mak aku ckap klau tk knal jgan lyan...
klau tk lyan ckap aku smbong plak.. *hati ku brsuare
sye kejar rama2 bsar tadi tok... sye kejar smpai sane tadi... *smbil tgn mnunjuk
mcam mne sye nk blik tok..?? mk sye msti rsaukan sye...


sabar ank kecil...
allah sntiase brade di sisi hambenye...
kau brdoa jela byak2...
insya allah kau akn selamat... *jwab si tua tu...


brdoa..???
tpi bgaimna..??? *smbil pusing ke arah si tua..

tibe...
lenyap si tua tu...


org..??
hantu..??
syaitan..??
tak kan lah.... *mkin pening  kpale aku dlam ketakutan...


klau hantu jahat... *kpale bdak2 mcam ni lah
msti org tu... 

aku cube brdoa...
ya allah...
engkau tnjukkan lah jalan kluar dripade hutan ni...
aku nk balik....
mak aku risau.... *mngadu pade yg esa..
amin.. *dua tpak tgn mnyapu muka


lpas tu....
satu chaya kluar di sebalik pkok...
aku tgok ttpi sgt silau chaya nye.. *lengan mnutup pndangan...


lalu ade suara yg brbunyi....


ko da tk reti nk bngun ke!!!!! *suara pmpuan
matahri da atas kpale ni hah!! *smbil mnyelak langsir...

mak!!!
shit!!!
mimpi rpnye...
haram btol.. *smbil mnggeleng kpale...
mak ni kcau la...!!!
org mmpi best tadi... *mrungut


sbelom ko mmpi sdap baek mak kjut kan ko.. *eh ber meaning pulak
pegi mndi sane!!!


hahahhahahaa....
----> laen kali nk tidur basuh kaki.. *nenek aku pesan
----> jgan kcau bnatang.. kan da dpt.... tu pn nsib baek mmpi...


Tuesday, March 1, 2011

lelaki tua dan kain pelekat nye...

janggut yg pnjang dan rambut yg pnjang...
dengan penambah bau yg tidak mnyenangkan..
*bukan gmbar sbenar!!!
*hanye gambaran!!



iisshhh...
org giler doe... aduh!! rokok stanby.... *slah sorang bdak yg tgah lpak kt kdai mkan brkata...
nsib baek die ddok kt situ.. *smbil mata mnunjuk ke arah meja si gler itu...
mcam mne die bole jdi mcam ni eak.. dngan rmbut pnjang keaadan kusut masai.. *sperti gmbar di atas
haaa.. biase org mcam ni trlebih blaja kot... *aku brsuare...
done2 je ko ni... *bdak tadi

slepas bberapa mnit brtengkar....
tiba2 dtg la si giler itu ke meja kami...


bole tk mntak winston sebatang... *si giler brsuare
tanpa brlengah aku mghulurkan sbatang rokok...
krana tidak puas hati dgn mmbe aku tadi.. aku brtanye kpd si gler itu...
wahai org tua.... bole saya tau bgaimana bole jadi mcam ni.??

apabila si gler itu mndgr soalan tdi... die syap sketika.. *smbil mte mmndang ke langit yg pnuh bntang..
wahai ank muda dlam dunia ni "apa yg di cari sukar nak di miliki dan yg tk di cari senang di dapati"

haaaa..??? *satu meja jdi bengong dgr si gler tu berpribahase

ye ank muda... aku susah utk brsyukur smasa aku muda dlu...
aku rse tdak ckup apa yg aku miliki dlu... aku slalu mngejar duniawi brbanding printah allah....
dulu,,bgi ku kekayaan tu mnyenangkan dan skrang ketidakwarasan mnjadi kegembiraan dlam hdup ku...

lpas je dgr.. bru la aku pham pe mksud pribahse org tua ni....


didik la hati kamu sbelum kamu didik diri kamu wahai ank muda...
*brsuare lgi si gler itu...

ape mksud kau whai org tua.. *aku plak yg bengong

jngan la kau mngejar kekayaan krana itu duniawi smue...*si gler mnjawab
kejar la dan lakukan segala perintah allah dahulu...
igt perintah allah...


hahahahhahahahahha...!! *mmbe ku ktawe..
apelah org giler ni... dala giler!! sndiri tk btol nk btol kan org...
woi!! hormat la sikit.. *sentap ku
org tua ni....!! *smbil mnunjukkan ke arah si gler tu..


tiba2 kami pusing si gler tu da hlang...

mne die..!! ni smua ko pnye psal..! ko tgok ko da buat pe..!!!
*aku brsuare dlam keadaan mrah...

kepala hotak ko aku pnye pasal!!! ko tau tak dompet aku da hilang!!!
*mmbe aku lgi mrah..
tk guna pnye org gler..!!


haaaaa.. nilah crite due org budak dan si giler...
situasi-----> kedai makan kak mas *bkan real name...
moral of the stories :
1. jgn mudah percaya pada orang yg tdak kenal..

2.  apbila ade org giler dtg pada korang... simpan la bnde brharge
     yg ko smpan rokok buat pe...

3.  sila bersopan santun dan jgn skali2 mghina org tua....

4.  btol pe yg si giler tu ckp..
    "apa yg di cari sukar miliki dan yg tk di cari mmg snang di miliki"
     da rezeki dpan mate aku sapu jela... kan da hlang dompet...
                                      
5.  igt kejar dan lakukan perintah allah tau....


k la ni je yg aku mmpu mncarut dalam blog...
assalamualaikum...

come on... down to earth....!!!

pagi ku tidak akan terang tanpa mu....
wajah mu ibarat NUR dalam hidup ku...
jangan sesekali meninggalkan ku...
hanya engkau yang bole membahagiakan ku....


kesabaran mu terlalu tinggi utk menjaga ku...
tidak kira pagi,petang atau malam ku..
kamu la yang terbaik dalam hidup ku...

tapi apabila allah lebih menyayangi mu..
mengapa kamu sanggup pergi meninggal kan ku...???
mengapa wahai perempuan..??!!
siapa yang ingin menjaga ku...??!!

tiada siapa yg layak mnjaga ku slain kamu...
wahai perempuan...
bagaimana aku ingin hadapi dengan kehidupan..?
bagaimana wahai perempuan..?


katakan lah!!!
mengapa engkau berdiam sja...
sila jawab pertanyaan ku ini...


wahai anak ku...
setiap insan akan kembali pada allah..
engkau blajar la mnempuh cabaran khidupan...
jangan la engkau skali mlupakan semua psanan ku...
sentiasa la berdoa anak ku..
allah akan menjaga hamba-Nya ug benar...
jangan la engkau takut...


wahai anak ku...
ku pinta pada mu supaya mendoakan ku...
doa mu akan mnenangkan ku smasa di alam sana...
allah akan menyayangi mu anak ku...


coretan buat seseorang yg ku kenal...
ilham di petik dari sebuah lagu..
assalamualaikum...