Monday, June 25, 2012

Percikan Kimia



untuk ibu2 yang pernah mendidik kami semua... dari dalam kandungan sehingga mampu berjalan..
hanya kau yang mempunyai kekuatan untuk menjaga dan mendidik kami wahai kaum ibu..
semoga tuhan memberkati hidup mu wahai ibu.. sayangi ibu anda dan kasihi mereka sebagaimana mereka mengasihi kamu...

Friday, June 22, 2012

Suapan Beracun









mungkin agak sukar untuk aku mengolah tajuk ini.. tetapi aku cuba.. berdasarkan tajuk di atas ia boleh di kategorikan sebagai RASUAH... yaaa sekarang ramai yang mengambil rasuah untuk mencari gaji sampingan..
kalau tengah terdesak macam-macam kepala fikir.. betul.. benda ini pernah terjadi pada diri aku sendiri.. kita tidak akan terfikir pada keburukan melainkan kita berfikir keuntungan apa yang kita buat apabila situasi terdesak..
berbalik kepada topik,, punca utama di sini ialah "duit"... kepentingan pada kehidupan masa kini ialah wang atau duit.. banyak pengakuan yang menyatakan "hidup tanpa duit sungguh merumitkan" benar apa yang mereka kata..
aku setuju kerana hidup akan susah tanpa duit.. tetapi aku tidak mengatakan duit ini adalah segala-gala nya kerana tidak semua boleh di beli dengan duit.. aku beranggapan insan yang berfikir duit ini adalah segala-gala nya, mereka akan jatuh/down jika poket mereka kosong melainkan mereka yang tidak berfikir tentang duit adalah segala-gala nya, mereka akan tenang menghadapi masalah itu.. berbagai berita yang menyedihkan dari media massa yang menyatakan gadai maruah kerana wang, bergaduh sesama saudara, bunuh-membunuh...
itu semua berpunca daripada wang..
kuasa wang itu sungguh kuat.. jika kita tidak berhati-hati ia akan memusnahkan hidup kita..
aku hanya menulis dari apa yang aku alami dan pengalaman aku.. aku harap tiada mana-mana pihak yang terasa atau berkecil hati.. jika ada aku susun sepuluh jari mohon keampunan.. jika salah di beri tunjuk ajar..
assalamualaikum...

Sunday, April 8, 2012

sifat wanita~

di dalam entry ini aku bukan sahaja ingin mengolah tentang sifat wanita tetapi lebih kepada sifat manusia..
dengan lafaz bismillah dan pengalaman yang tidak berapa banyak ini aku ingin meminta sedikit pendapat kepada pihak yang terlibat di dalam entry ini..
masih ada wanita yang memandang harta untuk memilih lelaki pada zaman sekarang..??
masih ada lelaki yang memandang harta untuk memilih wanita pada zaman sekarang..??
soalan ini kalau kita lihat dan dengar seperti zaman dua darjat atau lebih tepat di dalam bahasa kasar nya ialah zaman untuk menjatuhkan seseorang..
seribu keampunan bagi pihak yang terasa.. aku tidak ada niat untuk mengatakan mereka-mereka tetapi perbicaraan ini pada dasar pengalaman aku..
"gemuk-gemuk pun tengok lah kereta dia,, BMW babe" ayat ini berjaya menyentak telinga aku kerana hampir gila untuk mencari definisi ayat ini. "muka tak hensem tapi kereta mewah,, mesti perempuan lekat" satu lagi ayat yang berjaya menyentak telinga aku..
mengapa mesti aset atau harta yang menjadi point untuk perbicaraan ini.? 
aku tidak fikir bahawa BENDA-BENDA itu penting kerana jika seseorang lelaki atau wanita ingin mencari pasangan yang mereka idamkan belum tentu mereka akan dapat dengan keizinan allah...
zaman sekarang memang $$$$ sangat penting tetapi jika lima perkara penting di dalam hidup aku,, akan aku letakkan $$$ itu di tempat ke lima.
setiap kepuasan bukan datang dari $$$ tetapi datang nya pada diri kita bagaimana cara kita berfikir..
aku berani melontarkan satu ayat bahawa orang yang kaya tidak semua perkara mereka kaya dan orang yang susah tidak semua perkara mereka susah kerana DUNIA INI ADIL...!
jadi aku minta pendapat kepada mereka-mereka untuk mengemukakan tentang entry ini..
kerana aku mahu meningkatkan cara pemikiran aku dan ingin menambahkan pengalaman..
mohon dari pihak anda-anda sekalian..
seribu keampunan bagi pihak yang berkecil hati atau memarahi diri ini kerana tidak bermaksud melontarkan ayat-ayat ini kepada anda..
susun sepuluh jari....
assalamualaikum warohmatullahi.....

Thursday, April 5, 2012

aku masih ada tuhan

kami berebut untuk menuju ke jalan lurus tetapi mereka..???


ppuuiih! air yang telan aku telah keluar kembali dari rongga anak tekak kerana mendapat satu tawaran yang menarik daripada seorang kawan yang bernada "aku ade perempuan baik (bohsia) untuk kau, kalau kau nak pakai contact aku, untuk member-member je aku bagi" adakah ini yang di katakan hadiah..?? berfikir dua kali semasa aku membaca petikan ini dan aku menggerakkan mata aku untuk membaca sekali lagi sama ada betul atau tidak tawaran ini... genetik-genetik di badan aku mengalir selepas membaca. agak lama untuk aku memberi feedback.. selepas satu penghantaran maklumat yang lengkap sampai di akal aku ini, aku hanya memberikan jawapan "sorry kawan aku masih mempunyai tuhan, yess memang aku jahat tetapi tidak terlintas sehingga mengambil maruah kaum hawa" si kawan hanya membalas "tak pela" sungguh mengecewakan kerana ada yang sanggup menawarkan hadiah yang sebegitu rupa. itu bukan hadiah bahalol! itu adalah salah satu pasport untuk membolehkan diri kau ke neraka. tidak semestinya beragama islam sahaja yang menolak permintaan kau, mereka-mereka yang dari beragama lain akan berfikir hangus-hangus untuk menerima tawaran ini kerana tidak semua yang berfikiran seperti kau. dengan sekelip mata kau telah mengaibkan wanita tersebut. jika kau telah mendapatkan maruah nya janganlah engkau sebarkan cerita wanita tersebut kerana satu saat sahaja kau membuka mulut tentang wanita tersebut, dengan tidak sengaja wanita itu di cop sebagai 'perempuan murahan'.. akan aku berdoa dengan tuhanku supaya kau akan menuju ke jalan betul.
cerita ini hanya rekaan tetapi agak selalu cerita ini melintas di telinga kita.
hargai wanita jika anda benci wanita sekalipun.
kepercayaan mereka tidak akan hilang untuk anda tetapi mereka akan kehilangan kepercayaan kerana anda
berundur dari entry ini dengan mohon maaf dari aku..
assalamualaikum...

Monday, April 2, 2012

sungguh merumitkan

bismillahirrahmanirrahim kepada mereka.
sesungguh nya air kopi itu tidak sesuai untuk di campurkan bersama teh kerana ia sungguh pelik... memang boleh jika mereka ingin mencampurkan tetapi rasa nya tidak dapat di terima oleh rongga-rongga perisa...
entry kali ini aku cuba meminta maaf dengan seseorang yang di panggil kawan. mulut ini agak celupar kerana melontarkan perbicaraan soal perasaan dan hati. aku tahu agak menjijikkan apabila telinga kau menerima. memang sama seperti aku. tetapi kisah hari itu aku cuma mahu menguji hati aku untuk mengetahui bagaimana jika hati perempuan di tolak oleh santri idaman nya. selepas kisah itu baru aku tahu rasa nya tetapi aku memang tidak berniat untuk berbicara tentang hati dan perasaan dengan kau sebab aku tahu cara dan karakter kau. aku bukan ingin membuat kau sebagai bahan uji kaji seperti saintis tetapi aku ingin menguji diri aku. kau hanya sebagai pelakon. memang betul kata mereka air nescafe hanya boleh di campurkan dengan air milo sahaja. jika kopi itu di campurkan dengan teh aku rasa air itu akan aku buangkan. sekarang baru aku tahu bagaimana hati perempuan selepas di tolak oleh santri mereka kerana aku telah mengkaji menggunakan diri aku bersama kau pelakonnya. betul lah kata mereka lagi "bukan masa tetapi masa itu yang bukan-bukan" seperti kau di maki kerana perbicaraan dan kajian kau itu tidak kena pada waktu yang betul. sekarang aku telah hilang seorang kawan yang berjiwa seperti beruang badan seperti tupai. jika kau termasuk di entry ini harapan aku dapat di pertimbangkan kesilapan dan salah faham ini.
assalamualaikum pemerhati,pengkaji dan pembaca sekalian.

Saturday, March 17, 2012

cuma itu yang ku pilih...

si pengalaman itu mengolahkan cerita

kehadiran cerita ini sememang nya sangat behubung kait dengan aku..
hanya santapan untuk anda-anda semua....
cerita ini di berikan tajuk "perbezaan antara fakta dan pengalaman" cerita ini sering di angkat oleh remaja-remaja yang akan ke dunia pekerjaan,perkahwinan dan banyak lagi tetapi yang aku tahu sebab utama nya ialah lebih membuatkan diri kita menjadi matang.. mesej yang ingin aku sampaikan ialah di dalam cerita ini melibatkan beberapa pihak yang hidup nya berdasarkan fakta dan pengalaman... hidup seseorang fakta,,, mereka hidup berdasarkan akikel,internet maklumat-maklumat dunia dan mereka hanya mampu membayangkan sahaja dan akan menyampaikan kepada masyarakat-masyarakat.. tetapi berbanding dengan seseorang yang hidup berdasarkan pengalaman ini mereka hidup dengan menggunakan apa yang mereka buat,apa yang mereka alami dan bukan setakat dapat membayangkan, mereka juga dapat merasai peristiwa-peristiwa yang susah untuk mereka lupakan..kelihatannya aku ingin memanjangkan cerita percintaan bukan..? kali ini bukan masalah cinta atau sayang yang akan aku olah kan.. seorang pembaca setia aku mulut nya tidak duduk diam kerana bosan membaca artikel aku mengenai cinta.. wal hal ade mesej yang tersirat di setiap entry aku tetapi malang nya dia tidak berjaya untuk menghabiskan bacaan nya.. tetapi kali ini di sebabkan dia aku akan cuba mengolah cerita tanpa tentang cinta.. aku ingin melihat sama ada dia berjaya atau tidak... mari kita berbalik kepada point utama... aku suka menghabiskan masa bersama orang yang berpengalaman kerana mereka boleh membuatkan aku berfikir secara jauh dan berfikir secara terbuka.. aku tidak mengatakan bahawa hidup berdasarkan fakta itu salah tetapi bagi aku hidup berdasarkan fakta itu amat membosankan kerana tidak semua manusia yang minat membaca tentang fakta mereka lebih suka mendengar.. jadi aku fikir kita boleh mendengar tetapi lebih baik mendengar daripada orang yang berpengalaman... kadang kala orang yang memberitahu tentang fakta-fakta ini tidak semua fakta itu betul..
apabila seseorang yang membawa fakta untuk menceritakan kepada orang lain fakta itu akan berubah apabila ia bertukar pihak..
dan di dalam situasi ini aku akan memberikan bayangan kepada anda-anda semua...
dua pihak yang hidup berdasarkan fakta dan pengalaman duduk di satu meja... datang nya seseorang yang ingin tahu tentang sesuatu.. pelbagai persoalan yang di ajukan oleh si fakta tadi tetapi si fakta itu hanya mampu berikan jawapan dengan bayangan yang tidak memuaskan pada seseorang itu tadi.. apabila si pengalaman mula bersuara seseorang yang bertanya itu tadi mula tergamam kerana dia telah di berikan satu bayangan yang cukup sempurna dan lengkap...

-------> point utama yang ingin aku sampaikan ialah yang paling hebat di dalam situasi ini adalah seseorang yang bertanya itu tadi kerana dalam satu masa dia telah mendapat satu fakta dan banyak pengalaman dan bayangan yang sempurna...
ini cuma cerita aku yang berdasarkan pengalaman aku terpulang kepada mereka yang ingin percaya...
mohon maaf dari pihak aku kepada anda-anda semua...
assalamualaikum..

Friday, March 16, 2012

itu semua cerita mereka bahalol!!

rumor!!


aku cukup pantang manusia yang suka menyelit hal orang lain seperti ingin berkongsi kaki wal hal mereka tidak tempang.. adakah berdosa jika kau tidak melibatkan diri dalam hal orang.. tidak bukan... boleh jika kau mahu melibatkan diri tetapi jangan kau marah kepada mereka yang memberika cerita-cerita kau kepada angin untuk sampaikan khabar kau..(rumor)
kau jaga ibu kau dan aku jaga ibu aku..
seperti ayam bertelur,, kau buka cerita bagaikan satu kampung kau ingin gemparkan cerita-cerita mereka padahal cerita-cerita mereka itu boleh mengaibkan... tetapi kau tidak ketepikan perasaan mereka kerana kau ingin mengambil populariti dengan menjual cerita-cerita mereka...
berfikir lah bahalol! kau seperti pemimpin yang akan menghancurkan negara sendiri..
silap-silap haribulan dengan diri kau akan ke kubur...
kalau kau baik seperti imam sekali pun mereka tidak akan hormat pada kau kerana sikap kau yang sepeti umang-umang yang hidup bergantung pada cangkerang yang di kutip... perasaan mereka akan turun naik apabila mulut kau bekerja..
kau buat penilaian pada diri kau dan bukan pada diri mereka...
santapan ini tiada kena-mengena dengan mereka atau sesiapa hanya renungan..
assalamualaikum..

Thursday, March 15, 2012

aku bukan mengalah tetapi masih belum berjaya....

melihat dua insan itu sungguh menyeronokkan.. hanya mampu memasang niat sahaja..
ramai rakan sebaya bertanya tentang soalan yang aku tidak berminat untuk menjawab...
contoh soalan-soalan mereka:
-kenapa kau tak couple.?
-cantik tak perempuan tu.?
-engkau nak perempuan macam mana.?

seperti malas untuk mengingati kembali soalan-soalan itu... kerana tidak mahu tangan ini terberhenti sendiri untuk menaip...
itu lah soalan-soalan mereka yang pernah di tujukan.. aku ini seseorang yang tidak suka meluahkan dan berkongsi masalah di depan kawan-kawan..aku hanya berkongsi dengan orangorang terpilih..
 jika aku tertarik kepada seorang wanita itu akan aku simpan dan membuat penilaian terlebih dahulu..
jika penilaian itu ternyata keputusannya 70% ke atas akan aku mulakan perbicaraan ini bersama rakan.. diri aku seperti hot stuff bukan..?? aku bukan hot stuff tetapi penilaian harus di buat seperti ingin menjawab soalan  spm.. mereka sanggup memerah otak untuk mendapatkan jawapan yang tepat.. ia sama seperti aku..
perkara yang paling penting,, aku tidak pandai menarik hati wanita... minta maaf... ramai rakan mengatakan aku seperti mengalah mahu bercinta... kesilapan yang teramat besar mereka lontarkan fakta di situ.. aku bukan mengalah tetapi aku masih belum berjaya berjumpa dengan wanita yang aku idamkan... sekarang memang ada tetapi aku tidak tahu bagaimana untuk memulakan.. pernah ambil keputusan untuk meluahkan tetapi takut tanpa pertimbangan terus di tolak... mungkin aku perlu sabar dulu... inginkan satu kejayaan dan kemenangan yang besar engkau perlu ada kesabaran setinggi gunung.. seperti awan nano yang berada di langit itu kecil tetapi masih mampu menyiram air di bumi yang engkau pijak ini..
aku hanya berkongsi pengalaman dan kisah hidup aku yang tidak menarik ini...
mohon maaf jika engkau-engkau tidak tertarik atau menimbulkan kemarahan semasa membaca..... hanya ini santapan malam yang aku ada di dalam otak...
assalamualaikum

Wednesday, March 14, 2012

permainan patrick dan spongebob sentiasa kelihatan bodoh!!

satu permainan telah di umumkan dengan menggunakan kemahiran sendiri tidak kira apa cara sekalipun mencuba untuk memikat wanita itu... hadiah kemenangan adalah yang kalah harus memberi barang paling berharga yang engkau ada..
sungguh kejam cara permainan engkau wahai manusia.. tidak sanggup untuk aku ikut cara permainan engkau ini..
boleh membuatkan hati wanita itu rebah... aku akui kemahiran aku di dalam percintaan memang tidak banyak,, memang aku tiada ciri-ciri yang perempuan inginkan tetapi mesti ingat jika ini lah cara engkau untuk memikat perempuan tidak sesekali aku akan meneruskan permainan engkau.. kelihatan seperti span kuning yang bodoh duduk di dalam air tetapi tidak boleh mandi.. aku tidak ketagih pada kasih sayang seorang wanita... jika engkau ingin kan wanita itu,, berkawan dengan memulakan cara baik.. andai engkau teruskan permainan ini suatu hari engkau pasti di balas.. dendam wanita sungguh dalam...
santapan untuk nasihat...
satu ciri kebodohan lelaki....
assalamualaikum...

seperti sang keldai yang membabi buta mengikut perintah...




isu ini menjadi santapan seterusnya

mata aku fokus di hadapan skrin putih dalam beberapa minit untuk berfikir tentang sesuatu... dalam beberapa jam mengalir satu perbicaraan tentang perjanjian di dalam kepala aku membuat jari ini untuk menekan button blogger...
mungkin sesetengah manusia yang masih berpijak di bumi ini menganggap janji itu seperti memuat gambar di facebook dan apabila kelihatan hodoh mereka akan membuang kembali...
itu bukan cara aku.... engkau berani mencipta satu perjanjian dan engkau tidak mematuhi nya,, apabila situasi ini berlaku engkau telah menunjukkan kebodohan engkau seperti tentera yang berpatah balik di medan perang..
perkara ini selalu aku angkat di carta pertama dalam hidup aku... kerana jika mereka tidak berani menjalankan perjanjian mereka secara automatik telah menyakitkan hati sebelah pihak... perjanjian kecil itu selalu akan menjadi alasan kepada pengingkar tetapi apabila mereka tidak dapat menawan yang kecil itu perkara yang besar akan melambai mereka sambil berkata "selamat tinggal pengingkar"
jadi, sekecil mana perjanjian yang mereka hadapi perlu di titik beratkan seperti ibu yang tekun membasuh beras sambil mencari ulat-ulat di dalam nya..
separuh karakter yang selalu berjanji dengan alasan untuk menyedapkan hati.. kemudiannya mereka akan menekan button 'delete' untuk di buang dari fikiran bodoh mereka seperti perjanjian itu hanya lah sarungan cincin semasa upacara nikah..
kebodohan mereka menyebabkan maruah mereka yang di sarung di kaki untuk melindungi kaki semasa berjalan...
memang tidak semua insan begitu tetapi hampir semua begitu...
jadi santapan ini hanya untuk renungan untuk kamu pernah atau tidak menjadi pengingkar...
aku tidak mahu menyakitkan hati mana-mana pihak tetapi ini cerita berdasarkan pengalaman diri aku...
insan tidak akan terlepas dari segala kesalahan...
maaf jika membuatkan kemarahan kamu semua berada di tahap teratas semasa membaca...
susun sepuluh jari di letakkan di skrin putih ini memohon maaf....
assalamualaikum...

terjadi insan bernama wanita

dengan satu kit kat yang telah aku habiskan mampu memberikan aku satu idea seperti halilintar yang bermain di kepala ini semasa melihat seorang insan yang berjalan di hadapan aku..
kit kat dan insan itu telah memberikan aku inspirasi untuk memberikan santapan seterusnya untuk kamu semua...
insan itu bernama wanita... tidak salah lagi itu adalah wanita.. mereka semua mampu memberikan hidup para-para lelaki di bumi ini kebahagian.. kehebatan wanita tidak tertanding berbanding lelaki jika kita lihat dari segi senyuman mereka yang di berikan..
aku bukan merendahkan kehebatan lelaki tetapi jika di cari pengalaman-pengalaman yang berada di dalam memori otak aku,, lelaki akan nampak kelemahannya dengan senyuman wanita..
memang tidak semua lelaki begitu dan aku akui.. tetapi aku sering bertanyakan kepada-kepada lelaki-lelaki lain apa alasan nya mereka tertarik dengan wanita ini..?
jawapan yang sungguh pendek,padat dan ringkas ialah senyuman wanita itu mampu tertarik mata hitam mereka...
setelah alasan itu yang di lontarkan aku akan berhenti bertanya soalan seterusnya kerana aku akan berasa geli telinga ini untuk mendengar alasan mereka..
entry sebelum ini pernah aku katakan penilaian,perbuatan dan percakapan yang mampu membuat lelaki tertarik kepada wanita tetapi sebenarnya yang aku ingin sampaikan semasa pandang pertama dengan wanita senyuman mereka yang di perlukan lelaki.. itulah penilaian yang aku selalu gunakan ke atas wanita..
dengan senyuman mereka sahaja aku akan cuba membuat penilaian..
setiap manusia mempunyai berlainan cara.. kerana aku malu untuk memulakan perbicaraan dengan seseorang wanita,, akan aku gunakan cara senyuman mereka sebagai penilaian aku dan baru lah perbuatannya..
aku ingin merasakan nikmat percintaan tetapi aku tidak mempunyai kemahiran dalam memikat wanita dan aku perlukan banyak nasihat daripada wanita-wanita yang berada di bumi ini..
perjalanan hidup aku mengatakan tarik lah minat kau dengan wanita bukan tarik minat kau dengan percintaan kerana insan bernama wanita akan memberikan kau pengalaman dan nasihat yang berguna...
seperti biasa ingin memohon maaf kepada pembaca-pembaca... ini bukan fakta yang aku berikan hanya pengalaman yang menjadi artifak di memori otak aku ini telah aku selongkar...
meniggalkan dengan susun sepuluh jari jika melibatkan perasaan kamu semua...
assalamualaikum...

Monday, March 12, 2012

DARA yang satu itu akan di junjung akhir nya rebah kembali

gambar hiasan semata-mata
gambar hiasan semata-mata


memulakan perbicaraan dengan lafaz bismillah dan assalamualaikum...
seteguk air permulaan menekan button kekunci..
aku ingin mengolah tentang pergerakkan masa kini...
iaitu DARA....
mukaddimah isu ini aku berikan tentang pendapat wanita kebanyakkannya pada pergerakkan masa kini sering melontarkan ayat-ayat seperti "wanita yang bertudung itu tidak semua yang baik" dan wanita yang tidak bertudung itu tidak semua jahat dan mereka masih sembah kepada yang esa..
memang kebenaran itu mempunyai bukti kerana wanita lebih mengetahui dalam hal-hal begini tetapi bagi aku wanita yang tidak berdara dan jahat masih lagi bertudung mereka masih mengikut perintah penciptan-NYA dan wanita tidak bertudung itu nampak baik tetapi hakikat nya mereka tidak mengikut perintah pencipta-NYA....
aku bukan seorang pencerita yang hebat tetapi ingin berkongsi dan mahukan ulasan atau pendapat lebih pakar tentang perkara-perkara ini...
apabila topik dara telah di naikkan sebagai carta teratas maka tidak lari dan berhubung rapat bersama insan bernama "wanita"..
pertanyaan lelaki kebanyakkan akan menjadikan isu ini sebagai buku yang penting bagi mereka tetapi aku tidak akan sesekali memandang kepada isu ini dan aku hanya mampu mendengar dan tidak akan aku bagi feedback kepada mereka-mereka kerana berlainan dengan pendapat aku....
dara sesungguhnya amat penting dan lebih tepat lagi ialah "maruah wanita"
tetapi tidak semestinya maruah wanita terletak pada dara.. penilaian,perbuatan dan percakapan seseorang yang bergelar wanita akan aku ketengahkan..
dara itu akan menjadi isu kedua bagi aku..
kerana setiap perbuatan,percakapan dan penilaian seseorang wanita harus di jaga...
pandangan aku yang pertama sekali apabila menilai seseorang wanita dengan percakapannya,perbutannya dan akhir sekali penilaiannya..
wajarkah pertanyaan lelaki apabila mengetengahkan isu dara ini kepada seseorang wanita.?
agak keterlaluan apabila soalan dara ini di tanyakan kepada kaum si hawa...
sesungguh nya mereka masih mempunyai dara tetapi apabila soalan itu di ajukan mereka akan membuat penilaian kepada lelaki iu sebagai "KURANG AJAR"
apabila soalan tiada hormat itu di ajukan kepada wanita yang tidak mempunyai dara mereka akan rebah apabila mendengar soalan seperti itu..
pengalaman diriku apabila mendengar kata-kata orang.... seseorang wanita yang tiada dara akibat berzina atau tidak sengaja dengan kehilangannya pada satu situasi..
kehilangan dara akibat berzina memang keji tetapi apabila mereka telah bertaubat masih lagi ia kelihatan keji di mata makhluk tetapi tidak semua..
kehilangan tidak sengaja pada satu situasi contohnya seseorang perempuan yang lasak..
pertanyaan yang sering di aju kepada lelaki apabila seseorang wanita melontar satu ayat....
"awak tidak berasa malu jika saya ini bekas orang"?
3 ciri-ciri lelaki apabila menjawab soalan ini..
ciri pertama mereka akan menjawab dengan jawapan yang negativ dan sehinggakan ada yang sanggup mengherdik wanita tersebut..
ciri kedua akan cuba melontarkan jawapan yang dapat menyedapkan hati wanita tetapi dalam masa yang sama mencari jalan untuk meninggalkan wanita..
ciri yang ketiga aku sangat suka dengan lontaran jawapan seseorang lelaki di dalam ciri ini selepas mendapat tahu wanita tersebut mampu memberitahu tentang perkara itu dan dia hanya kebingungan kerana wanita itu tidak rasa bersalah dan lelaki ini juga kebarangkalian akan mengendahkan perkara itu kerana cinta atau kasih sayang itu boleh menerima perkara yang buruk antara kedua pihak..
mungkin banyak lagi ciri-ciri tetapi aku belum mengkaji sehabis nya..
jadi kesimpulan yang aku mampu berikan di dalam isu ini ialah wanita yang tidak berdara itu masih mulia pada pandangan lelaki yang terpilih..
jika aku dan topik ini telah memberikan kemarahan sesuatu pihak aku memohon maaf dan menyusun kedua belah tangan... harap maafku diterima...
hanya sampai di sini sahaja ulasan yang mampu aku berkian untuk tatapan kamu semua...
assalamualaikum......

Sunday, February 19, 2012

sekali lagi...

mengapa ini sering terjadi kepada diri aku..
aku tidak mampu untuk menghadapi seorang diri..
kembali sebentar hanya untuk di sakiti tetapi mengapa..
salah kah aku pada diri nya...
sungguh besar kah salah aku pada nya...
hal itu telah lama terjadi tetapi di ungkit kembali tanpa misi..
merasakan diri ini sungguh bodoh kerana percaya dengan cinta...
sekali lagi air mata ini mengalir..
sebab engkau!!! wahai cinta...
aku tahu ini ujian dari maha pencipta..
akan aku cuba untuk menghadapi...


----->coretan untuk wanita yang sering mengeluarkan air mata..
----->please wake up for a while supaya dapat merenung sama ada betol atau tidak..
----->aku percaya kamu bole menghadapi nya...

berdesing telinga ini mendengar perkataan cinta atau sayang...

eeeuuuwww...
seperti ada sesuatu yang menggelitik di telinga ini apabila mendengar "b syg kat bby tau,so sweet,syg tau kan yg b cinta syg sorang je" yyyaarkk!! geli-geli je telinga ni... more important im not gay..
aku bukan nya tak berminat cinta ni tapi hahahaa di sebabkan oleh seorang perempuan yang pernah bagi janji-janji bodoh dia tuh dekat aku then susah aku ingin percaya kehadiran cinta itu.. agak menggelikan apabila terbayang wajah wanita itu... kalau dari awal dia nak game aku memang awal-awal aku dah angkat kaki..
janji macam-macam janji tapi tidak pasti...
sudah lah... malas nak taip banyak-banyak..
assalamualaikum...

Saturday, February 18, 2012

mungkin itu tapi bukan

couple..??
cerita yang paling membosankan... tidak semua yang menganggap itu adalah perkara yang "LAME"(membosankan).. tetapi bagi aku its really2 bosan dan aku tidak berminat untuk mengambil tahu..
kenapa..?
sebab bagi aku couple ini fungsi nya adalah sama!!
yang lain adalah bagaimana jalan cerita nya bermula.. sebab tidak semua manusia di muka bumi ini kebanyakkan nya sama jalan cerita nya semasa jatuh cinta...
fungsi sama..??
ok mengapa mesti aku berbicara demikian.. sebab fungsi nya adalah lelaki dan perempuan jatuh cinta thats why di panggil couple.. duduk bersama kawan kemudian kamu terdengar perbualan antara kawan kamu dengan panggilan sayang,abang,B,baby,mama,papa or whatever... eeeuuuuwww berdesingg telinga... when kamu dengar dengan panggilan2 itu secara automatik kamu menganggap mereka couple right...
jalan cerita semasa bercinta..??
ok ini maksud aku adalah cara kamu memikat gadis atau cara kamu mengambil hati gadis or lelaki dengan cara yang berbeza sehingga mereka tidak dapat melupakan cerita kamu..
itu amat,amat,amat di hargai oleh pasangan kamu..
kalau kita imbas di mukabuku atau twitter itu kamu akan lihat ramai yang bergaduh dan status putus...
bagi aku adalah jalan cerita mereka tidak cukup kuat untuk di hargai oleh pasangan mereka..
kebaikan di sini adalah bercinta selepas kahwin itu adalah amat bagus kerana kita boleh membuat jalan cerita kita yang amat di hargai..ini semua adalah pendapat pada diriku..
mohon kemaafan jika menyakitkan hati mana2 pihak..
assalamualaikum pembaca yang di rahmati....

Thursday, February 16, 2012

memang itu cinta...

wahai si pembaca dan penaip yang hebat...
semoga penyakit tidak menghalang segala urusan kamu..
kisah ini di taip hanya untuk berkongsi...
kisah aku yang susah untuk percaya yang cinta itu datang lagi pada diri aku...
tetapi aku cuba untuk menerima cinta itu..
bagaimanapun memang susah lah..
yela sebab kecewa kan..
bodoh kan kalau sekali dengar yang lelaki ini pernah di kecewakan..
usually perempuan je yang biasa kita dengar pasal kecewa dengan cinta ni..
kalau tengok di facebook,twiter or more site dekat laman social ni..
biasa perempuan tetapi aku tidak berkata yang perempuan itu lemah..
seandai nya selepas aku di kecewakan baru aku mengerti yang perempuan itu memang mempunyai kekuatan..
akan aku seluttt kat perempuan mulai hari ini..
aku sungguh menghargai perempaun kerana itu suatu ciptaan yang paling berharga...
dia mampu membawa kita ke syurga..
ingat lah wahai jejaka atau lelaki2 hargai lah maruah pasangan kamu kerana jika dia yang menjadi isteri kamu mungkin dia boleh membawa kamu ke syurga...
simpan rahsia seorang wanita kerana mungkin itu boleh mengaibkan mereka..
jika wanita itu sedih jaga lah dia sebaik mungkin kerana mungkin anda lelaki yang dia inginkan supaya sentiasa bersama mereka...
kerana mereka wanita~~

Tuesday, February 14, 2012

bersandar di tiang, melihat ke bulan...

mengukir setiap senyuman..
hanya sekadar mendengar bisikan..
pada setiap seruan...
amat bermakna apabila bersendirian..
aku tidak akan lupa pada perjajian..
yang di lahirkan untuk menjadi seorang insan..
mesti ada kelebihan dan kelemahan..
setiap detik di dalam penglihatan..
setiap detik di dalam percakapan..
setiap detik di dalam perbuatan..
itulah yang di namakan pengalaman..
sentiasa tidak lupa akan suruhan tuhan..
sentiasa mengamalkan ajaran tuhan..
sentiasa sabar menjalani ujian..
kerana ia menguji kesabaran...







------> ketaatan ku hanya pada yang satu. hanya ALLAH tuhanku!


Sunday, February 12, 2012

L.O.V.E_G.A.M.E (READ UNTIL FINISH PLEASE)

memerlukan 2 org pemain tetap..
dan seorang pemain reserve..
2 pemain lelaki dan seorang perempuan..

syarat-syarat permainan
-pemain mestilah sepadan
-cantik di mata lelaki (pemain tetap)
-beragama islam
-waras (tidak gila)
-boleh bercakap

permainan akan bermula:
          si lelaki (pemain tetap) yang sudah beberapa tahun membujang. tiada wanita yang dapat menarik penglihatannya dan hati nya. Sehingga bermulanya satu hari sedang menunggu rakanya di kedai makan. Terpandang senyuman yang sungguh menarik dan hati nya begitu kosong apabila melihat senyuman gadis tersebut. Dengan niat ingin mengenali wanita dengan lebih rapat. Mula mengatur usaha untuk mendapat perempuan tersebut. Mencari maklumat tersebut di sesawang internet namun tidak di jumpai. Tekad untuk bertanya rakan kepada wanita tersebut. Dengan perasaan tidak malu di tanya nya kepada rakan si wanita itu hanya memberitahu nama wanita itu. Hanya mendapat nama tidak memadai, namun lelaki itu hanya mampu bersabar. Setelah seminggu wanita itu tidak kelihatan, tiba2 wanita itu lalu di hadapan lelaki (pemain tetap) tersebut.
Lelaki tersebut secara tidak sengaja memberi senyuman kepada wanita itu namun  hasil nya amat mengejutkan apabila senyuman nya di balas dengan ikhlas.
         Lelaki tersebut terus mengejar wanita tersebut dan ingin meminta nombor telefon namun tanpa jawapan. Kemudian di mintan nya fb hanya senyuman yang di berikan kepada lelaki itu. Akhirnya wanita tersebut melemparkan kertas yang baru di tulis iaitu e-mail fb nya. Tanpa berlengah,, lelaki tersebut terus menghantar pemintaan sebagai rakan kepada wanita itu melalui fb. Di lihat nya info wanita itu "SINGLE". Petanda yang amat baik. Setelah seminggu berborak di dalam fb dan membalas senyuman apabila berselisih kemudiaan mengambil keputusan ingin berjumpa.
        Maka bermula permainan L.O.V.E... Ombak menjadi saksi dengan perbualan mereka. Lelaki tersebut perlu cara yang berbeza untuk memikat wanita itu. Berbagai perjanjian telah di cipta. Laut dan angin telah menjadi saksi. Wanita tersebut telah tertarik kepada lelaki (pemain tetap) itu. Mengambil keputusan untuk hidup bersama dan wanita itu terima. Keriangan hati lelaki itu tidak terkata. Hanya mampu bersyukur.
berlalu 3 hari declaire sebagai couple dan sentiasa bersama.
        Bermula babak lelaki (reserve) apabila melihat wanita yang kelihatan begitu cantik sekali. Lelaki (reserve) itu ialah kawan kepada abg wanita tersebut, maka lebih senang la krja nya untuk memikat hati wanita itu. Berbagai strategi  telah di kumpul untuk memikat wanita itu kerana lelaki (reserve) itu bole menggunakan abg wanita itu sebagai strategi nya. Mudah! semua berjalan dengan lancar dan tanpa ada sedikit pun strategi yang di rancang rosak. Lelaki (pemain tetap) mula berasa pelik kerana banyak alasan apabila mengajak keluar,pegi makan,gathering and all. Tetapi lelaki itu hanya mampu berdoa kepada maha pencipta-NYA supaya di beri petunjuk. Petang yang agak membosankan dan lelaki (pemain tetap) mengambil keputusan untuk spend time bersama geng2 nya.
      Tidak sampai 5minit jejak kaki nya di pantai  bersama geng2 nya,, tiba2 sebuah motosikal lalu dengan penuggangnya seorang lelaki dan seorang wanita. Wanita yang amat di kenali lelaki (pemain tetap) itu.
Wanita tersebut kelihatan terkejut apabila melihat lelaki (pemain tetap) itu. Namun lelaki (reserve) buat2 tiada apa2 yang berlaku. Lelaki (pemain tetap) itu memberi senyuman kepada wanita tersebut, namun wanita itu terus berpaling muka nya ke tempat lain. Pelbagai alasan yang di hantar kepada lelaki (pemain tetap) itu namun setiap kali lelaki itu mendapat mesej nya lelaki itu hanya membalas ":)" *smiley face. Dan akhir nya lelaki tersebut agak rimas dan terus menghantar mesej "saya lepaskan awak pergi, saya gembira kalau awak gembira dengan orang lain sebab saya dah tak mampu gembirakan hati awak lagi, awak pegilah kat dia k.. saya tak larang pun.. ouh about ptg tadi yg terjadi aggap je saya tak nampak.. assalamualaikum.." Perasaan lelaki (pemain tetap) itu terasa lega apabila meluahkan segala nya.
      Selepas kejadian itu bermula lah babak tackle antara lelaki (reserve) dan wanita tersebut. Sungguh bahagia hati perempuan tersebut mendapat lelaki yang berharta dan mempunyai rupa yang wanita tersebut inginkan. Sekarang lelaki (pemain tetap) itu berasa sunyi kembali namun dia masih ada cinta nya yang amat kuat di antara dia dan ALLAH S.W.T. Kerana ALLAH saja yang maha mengetahui. ALAHMDULILLAH....
      Sungguh kejam L.O.V.E_G.A.M.E ini jika sesiapa tidak berhati2 bukan saja perasaan remuk malah maruah juga bole tergadai. Ingatlah wahai wanita baikpun lelaki,, jagalah perkara yang di larang oleh ALLAH.
Berfikir sebelum memilih pasangan.


------------> cerita ini adalah kisah benar dan tiada rekaan walau sedikit pun cuma di pendekkan sahaja..
------------> bukan niat untuk mengaibkan wanita tersebut atau lelaki (reserve) itu, tetapi hanya mengingatkan diri sendiri.
------------> entry sebelum ni iaitu "HANCUR LA WUJUD NYA PIHAK KETIGA" itu adalah peristiwa yang sama di dalam entry ini tetapi entry sebelum ni hanya menggunakan kata2 kiasan..


assalamualaikum the reader.....



PEMAIN TETAP
(Muhamad Andzar)

*wanita dan lelaki (reserve) tiada gambar kerana tidak ingin mengaibkan mereka....
sekian terima kasih...

bermula nya kenangan...




haaaaaa sebelum ni aku tk pernah lagi update entry psal geng aku..
ok kali ni aku nk update..
poyo.????
pegi la "M"
sape yg aggap poyo tu they is "shitt talker"
MULUT SERUPA TAHI!!
sbenarnya ni geng tetap aku..
hahahaha
yang bole masuk kepala...
ni budak kolej aku or lbih tepat geng rapat..
mmg giler2 pnye org..
kami ialah penghafal skrip cerita komedi..
hahahhaha
itu la KAMI...
sbenar nye byk gmbar aku mlas nk ltak byk2...
then aku just edit bgi padat..
so thats all.....
:)

Thursday, February 9, 2012

Dugaan Si Wanita

hilang seorang yang di sayangi..
menjadikan hidup lebih bermakna...
keriangan dan kegembiraan bersama rakan...
tidak di hiraukan masalah lelaki...

keriangan itu hilang seketika...
seorang wanita datang di dalam hidup nya..
berbagai cacian yang di dapat..
tidak mengerti kesalahannya..

beribu fitnah yang di sembur kepadanya..
kemarahan itu datang secara tiba2..
namun kesabaran menemani nya...
anggap bagaikan si anjing yang menyalak..

mengambil keputusan mendakati maha pencipta-NYA..
akhirnya perasaan kembali tenang..
sekarang mengambil keputusan hanya membiarkan wanita tersebut..
sememangnya perasaan terhadap lelaki tersebut sudah hilang..




----->Adalah lebih baik memiliki wajah yang hodoh dari lidah yang hodoh kerana wajah yang hodoh tidak mungkin boleh menyakiti hati    orang lain tetapi lidah yang hodoh boleh mengeluarkan kata kata yang melukakan...


---->
Orang yang bijak mempelajari banyak perkara daripada musuhnya sendiri.
org tade akal je yg suka maki org dgn melulu..


---->
bercakap berdasarkan bukti lebih baik dari bercakap secara melulu tanpa tahu perkara sebenar...

---->
kesabaran manusia ada batasnya..



kata2 ini amat berguna untuk dirinya...
teruskan hidupmu wahai wanita kerana allah sentiasa berada di sisi orang teraniya...

assalamualaikum.......

Sunday, February 5, 2012

miserable at best.....

salah ke aku nk amik berat pasal ko..?
aku tk nak pape pn dari ko... just aku nk jaga ko as a friend..
thats all.... ye mmg smue bnde ko buat ko tk ptot bgtau aku...
tpi aku tkot bnda yg tak baek berlaku kt ko.. aku just nk jdi mmbe trbaek je...
sorry to say aku kcewa la ko ckp mcam tu... tk pela just take it easy...
aku just nk jdi mmbe terbaik utk ko je...
terima kasih.....

Friday, February 3, 2012

k.a.w.a.n

K= kau
A= adalah
W= wanita
A= antara
N= naluri


meluahkan banyak masalah kepada dia...
menjadi pendengar yang baik adalah dia...
tetapi perasaan ini tidak tertarik dengan diri nya..
hanya sebagai seorang kawan..
yang menjadi peneman berbual...
tempat mengadu...
dan mencari kegembiraan dengan kau...
itu lah kawan...
kawan pertama yang mampu membuat diri ini kembali semangat...
terima kasih kawan...

perhubungan ini sangat di hargai...
credit to someone.........

^_~

hancur la wujud nya pihak ke tiga

memantau muka si gadis semasa haling perjumpaan nye...
si jejaka idaman nya yg berada di sebelah tidak di ambil kisah..
isyarat demi isyarat di lakukan oleh si pihak...
si jejaka mula terperasaan tetapi tidak menegur kerana menjaga hati..
kerana sayang...???

tegur menegur kembali di page biru...
dengan IM membantu si pihak tersebut untuk mendapat gadis..
tanpa rasa bersalah si gadis itu melayan...
kerana sayang..???

menjadi tanda tanya kepada si jejaka...
perangai si gadis yang berubah begitu mendadak...
ingin berjumpa membentangkan seribu alasan...
kesabaran nya di uji..
namun di hadapi dengan tenang...
kerana sayang..???

lama tidak bertemu ingin bertemu...
tetapi seperti biasa melempar berjuta alasan...
si jejaka hadapi sekali lagi dengan tenang...
sehingga di marahi oleh si gadis...
kerana sayang..???

berdoa si jejeka kepada maha pencpta-NYA..
jika sampai di sini hubungan engkau tunjuk kan lah...
petang itu juga di tunjukkan oleh maha pencipta...
satu situasi tidak di duga...
di depan mata ia berlaku hanya mampu tersenyum...
tersenyum kerana maha pencipta telah makbulkan doanya...
si gadis rasa bersalah namun di beri kata putus...
si jejaka memberikan kata terima kasih...
kerana sayang..????
bukan kerana itu pilihan si gadis...

"perempuan yang baik untuk lelaki yang baik."
"dan perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat"
dunia penuh keadilan kerana maha pencipta yang maha adil...