Thursday, January 31, 2013

tiupan seruling #2

heeiii ini zaman duit yang punya... mereka lebih cari duit berbanding menuju tuhan... yess itu syaitan... jauh kan diri kau... ini semua duniawi... seperti alunan seruling yang sedap di dengar tapi kau perlu tahu itu adalah penyeru iblis syaitan... ia boleh melekakan kau... bukan seperti si bangang di luar sana... yang kaya menjadi semakin kaya dan yang fakir berada di bawah... zaman penjajahan akhir nya kembali.. penjajahan mereka menggunakan dua faktor... pertama wang... kedua jawatan... aku tidak menuding kepada semua.. hanya mereka yang sentiasa menggunakan mereka yang berada di bawah untuk kesenangan mereka.. duit ini mampu membunuh... kawan aku pernah di pukul di sebabkan duit... yess duit memang penting untuk hidup tetapi yang lagi penting mana datang nya kau kalau bukan di hidupkan... maaf jika ada pihak terasa.. aku cuma naikkan kisah ini sebagai carta di atas... jika ada salah nya tolong di betulkan.... dengan kalimah laa ilaa haa illallah... assalamualaikum...





                                              

kita sama ade sepuluh jari..

ek eleh baru tak de duit da merungut.. kecoh laa kau! kau cakap senang sebab kau anak orang senang... dalam dompet pun duit yang berlipat-lipat duit 100... kalau macam aku ni duit rm1 pun susah aku nak lipatkan... hidup kau dengan aku jauh berbeza tapi di sebabkan perkataan KAWAN kita jadi rapat... bukan macam mereka... ada kawan tapi susah mereka di lupa senang mereka di cari... bila kita di angkat masa tu la kawan turut serta.. tapi bila kita di junam secara automatik perkataan kawan itu hilang betul... mengapa..? sebab ini lumrah dunia... yang betul nama KAWAN ialah... Allah, ibu bapa, adik beradik dan isteri... awek..? mungkin ye kalau sudah menjadi wanita hati mereka.... 4 inilah baru kawan... apabila kitta di julang mereka ada dan apabila di junam mereka sentiasa ada di sisi kita... awek..? mungkin ada di sisi tapi dia hanya tlong dengan kata-kata... (maaf si manis,, aku tidak tujukan ini untuk mu) ada juga kawan yang betul-betul KAWAN... tetapi mungkin susah untuk di cari... "zaman ini zaman duit.. senangkan diri kau dulu" (jeritan syaitan) zaman ini bukan zaman duit... zaman ini akan berakhir... ini sekadar pengalaman aku.. jika ada yang salah atau ada lagi besar pengalaman nya.. aku mohon untuk di kongsi.. dengan kalimah laaa ilaa haa illallah.... assalamualaikum


kita sama yang beza adalah sifat mereka
                                    


Wednesday, January 30, 2013

tiupan seruling #1

dengan kebesaran Allah s.w.t... menjadi naluri manusia akan rasa rindu,sayang dan cinta.... 3 perkara boleh di aplikasikan trend dunia masa kini.... perkara ini akan mengikut pattern pada pemain-pemain.... jika pemain itu boleh menggayakan cara pemainan mereka dengan baik... akan kekal laahhh... insyaallah...sinar syaitan itu perangkap dunia... suapan mereka adalah beracun.. membuat dosa membawa ke neraka... elakkan dan jangan runtuhkan iman kau... dengan kalimah laa ilaa haa illallah... assalamualaikum...

Tuesday, January 29, 2013

berpayungkan daun semalu....

tekun aku melihat kipas ini berpusing... pitam mata aku... pappp!! datang satu kisah di dalam memori otak ku yang telah bersarang... aku naikkan ia sebagai cerita di tahap teratas... aku ada satu kawan yang pernah menceritakan cerita nya... nampak bodoh cara penyampaian cerita itu tapi aku dapat bayangkan cerita itu memang memberi impak yang besar dan boleh mendatangkan insomniac...seperti kau meminum kopi yang di letak 15 sudu di campur bersama air sejuk tanpa gula... jelek bukan rasanya.... kopi pak belalang... "dah dia cakap dia nak pegi kat lelaki tu balik, aku pun lepaskan jela.. nak tengok sangat sapa punya kepala besar macam alien.. hahahaha" nampak bodoh bukan cara penyampaiannya... tapi aku layangkan satu soalan pada kawan itu.... "kau nangis tak.?".... reaksi wajah kawan itu berubah seperti di acukan pistol magnum tepat di mata kiri... "aku nangis arr beb"... selamba dan tajam terasa di hati nya semasa menjawab...aku pun hanya "hehh"... "muka ganas beb tapi jiwa tumbuh pokok semalu.. time sedap kembang time kecewa tutup" si kawan itu lemparkan senyuman dan berikan satu pukulan soalan yang aku tidak menjangka... "kalau awek kau keluar dengan lelaki lain pastu pegang tangan, apa kau rasa"  imaginasi aku terus berubah dan membayangkan dengan apa soalan si kawan tadi... wow... masa itu aku rasa cara penyampaian nya nampak bodoh tetapi memberikan impak yang mendalam...dengan tenang aku cuba menjawab.. "aku bersyukur sebab allah telah tunjukkan aku perkara yang betul" sememang nya jawapan di mulut aku ini tidak sama di dalam hati.... sama juga seperti mereka... mereka juga ingin memberikan jawapan yang tidak memalukan...
aku hanya sekadar mengolah cerita yang pernah masuk ke ruang pendengaran aku... banyak lagi yang tersimpan di dalam memori ini cuma aku tidak tahu di dalam file mana yang aku letakkan... setelah aku ingat aku cuba susunkan ayat untuk kamu dan mereka semua... ku pohon dan ku susun sepuluh jari kepada mereka yang terasa hati... dengan kalimah laaa ilaaa haa illallah... assalamualaikum...

Monday, January 28, 2013

selangkah sebelum ke liang lahad




gguuurrppp... aahhhhh... indah nye masa kehausan ini air mengalir di tekak mereka.. lama aku merenung skrin putih... sambil kedua tangan di atas papan kunci... satu adrenalin menyerap masuk... mengingatkan aku pada peristiwa kehilangan masyarakat di tanah yang subur ini... ini bukan cerita kita... ini cerita mereka yang nyata... #1.. "heyy kau tua, mulut jaga sikit laa... kau tu da tua tinggal tunggu time je" yessss tersentap sekejap aku ... memang die tua tapi belum comfirm die jalan dulu... sila berfikir sebelum menghembus ayat di mulut jangan jadi ayat itu adalah hembusan terakhir kau... setua tua mereka kau kena tahu yang mereka lagi banyak pengalaman daripada kau... "OLD means orang lama derr" lu tau ape...  #2 bebaru ni aku telah menziarahi makhluk Allah yang ingin di usung ke liang lahad.... pernah mereka terfikir bagaimana azab nya apabila datang the greats is Mungkar and Nangkir dengan soalan-soalan beliau... semasa nazak akan datang wakil rakyat yang paling di geruni makhluk is Izrail yang akan jalankan kerja nya... semasa itu ada air mata yang ikhlas dan ada air mata yang palsu keluar dari mata mereka... kesedihan itu akan datang semasa pergi nya kau wahai si mati... selepas mereka meninggalkan kau wahai si mati dari liang lahad itu.. kau akan keseorang tanpa teman... hanya amalan yang kau perlukan... dan aku hanya mengingatkan diri ini dan pada mereka semua untuk cari cahaya bukan kegelapan yang kau perlukan... ini cerita dia bukan hanya rekaan... tetapi hanya kau dan mereka yang boleh mentafsir dan menilai... aku tidak berniat untuk mengecilkan hati mereka-mereka... jika ada yang terasa hatinya ku tepuk 10 jari mohon maaf... dengan kalimah laaa ilaaa haa illallah..... assalamualaikum...






Sunday, January 27, 2013

sama juga seperti semut dan lalat...

tengok tajuk serupa bebal tetapi aku cuba untuk mengolahkan ini cerita.. mereka kata yang mereka ni nampak bahagia, ada juga mereka kata yang mereka ni nampak senang.. tetapi senyuman mereka tidak same seperti hati mereka.. kau tengok semut.. mereka cakap semut ni bagus kan dala kecik mesti dapat masuk tempat sempit... kalau kau da cakap macam tu kenapa kau marah semut masuk dalam bekas gula kau... kesiannya nye lalat kerana tanpa pujian sering terima kutukan tetapi meninggalkan parut pada manusia turun-temurun sehingga ke hari ini... mereka mesti fikir yang tajuk kat atas tu macam bingai je kan... ye memang betul bingai... bila-bila masa mereka boleh jadi senang dan bila-bila masa mereka bole jadi susah.. hidup ini roller coaster laa kawan... kekadang kau kat atas dan aku kat bawah... kekadang juga kau kat bawah dan aku kat atas tetapi jangan sampai mereka yang duduk di bawah selamanya... memang orang cakap... "wah bahagia nya kau jenab" tetapi itu yang kau nampak bahagia nya si jenab tu... yang kau tak nampak..??? haaaaa.... ada mereka suka memberita dan ada juga mereka suka menyimpan.... dan orang yang menyimpan tu yang bahaya sebenar nya... simpan-simpan lepas tu dah benak dia telan... kalau semua boleh telan tak pe ini dia muntahkan balik kat muka kau... kan kena.... aku hanya bercerita pergerakkan bumi dan perangai manusia pada masa kini... cerita ini hanya aku mengorek dari pengalaman yang sudah lama tersimpan... dengan kalimah laaailaa haa illallah.... assalamualaikum.....



their smile
IS NOT SAME AS


their heart



Friday, January 25, 2013

bingai!!!

aaarrgghhh!!!! jadi tak tidur aku layankan report praktikal ni....
dah naik pecah biji mata.. tula time ada masa kau buang masa.. haaa kan mendapat..
iisshhhh... hidup da jadi kelawar da sebab kau report.. nak layankan kau pun tak bole jugak...
aaaarrgghhhh tension aku... assalamualaikum...

Thursday, January 24, 2013

bukan kau sorang ada!!

heh!! 1.aku ada diploma..2. aku ada ijazah..3. aku ada master..4. aku ada PHD..
wah best nye korang... mesti gaji besarkan... 1,2,3,4 of course laaa!! 5. hahahaha...
1,2,3,4 asal kau ketawa... 5. tak delah aku just pelik, sebab ada lagi orang macam ni...
1,2,3,4 kau cakap lebih laa bro... at least kite orang ada jugak.. kau ada..??
5. aku ada tapi tak dela gempak macam korang.. 1,2,3,4 ape kau ade..?? 5. aku cuma ada pengalaman
je bro... 1,2,3,4, hahahahha.... pengalaman..?? berapa banyak gaji kau dapat...? 5. boleh laa cukup makan
keluarga... duit pun makan sendiri2 bro.. 1,2,3,4 hahahaha zaman sekarang mana ckup.. 5. insyaallah ckup...
allah akan bantu kalau kita tak lupa die.. 1,2,3,4 tapi aku pelik macam mana kau boleh kerja syarikat besar
mcm ni sdangkan kau tak de pape... just pengalaman bukan susah pun nak dapat... 5. diploma,ijazah,master,phd terbaik datang dari jalanan.. kite sendiri rasa.. 1,2,3,4 eh blagak pulak kau ni...
5. bukan mcm tu.. aku ckp ape aku pernah rasa... 1,2,3,4 eleh gaji kecik nak belagak pulak.. 5. *senyum sinis... tak pela gaji aku kecik ke besar sekurang2 nya aku yang bayar gaji korang... :)
*hidup lain kali tak perlu laa nak cakap besar... sebab ada orang lagi besar dari kau...
maaf bagi yang terasa.. aku hanya bercerita berdasarkan pengalaman...
assalamualaikum..